sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

Pääsiäistouhuja

Pääsiäinen lähestyy🐣

Huomasin pääsiäiskansioita tutkiessani, että pääsiäinen taitaakin olla suosikkijuhlapyhäni. Sen verran paljon on kertynyt materiaalia 25 vuoden aikana. On toiminnallista pääsiäismatikkaa,
Kertotauluharjoitus etsintätehtävänä.

Motoriikkaharjoituksena helmen kuljetusta pupua pitkin(kuva ja helmi muovitaskun sisällä).
 raamatturataa, pääsiäisen kuva-arvoituksia, draamaa, lukuisia kirjoitustehtäviä ja askarteluja pajunpunonnasta rautalankakukkoihin.



Pääsiäinen tuntuu inpiroivan lapsiakin kovasti ja siiihen liittyy perheissä monia traditioita. Pääsiäispuuhiin on siis helppo motivoida koulussakin. Tämä verbi+adjetiivitehtävä on monen vuoden takaa ja edelleen se toimii!
Klikkaamalla kuvaa, aukeaa tulostettava versio(joka aina hieman valitettavasti muuttuu, kun sen siirtää pilveen).
Noidat ja taikaliemet, puput ja tiput kiinnostavat kovasti vielä 3-4 luokkalaisia ja tekstiä syntyy aina mahtavasti näistä aiheista. Nämä kuviin keksimäni motivointikysymykset ja kokoamiani inspiraatiokuvia, löydät klikkaamalla ylimmäistä noitakuvaa.



Silti uusia juttuja on hauska keksiä lisää.

Tänä vuonna uutena syntyi pääsiäis-emoji-kirjoitusrata ja lisätyn todellisuuden pääsiäistaiat.
Emoji-radalla oppilaat saavat ensin aukotetun pääsiäistekstin, jonka puuttuvia sanoja etsitään pääsiäismunista. Munien sisällä on emojit kuvaamassa sanaa, joka täytyy hoksata emojin perusteella viivalle kirjoittaa. Tästä tekstistä puuttuu siis oppilaiden versiossa nuo emojit. 


Lisätyn todellisuuden radalla on värikkäitä munia, joista aukeaa joku pääsiäisvideo. Tämä on sanaluokka-harjoitus. Olemme juuri oppineet sanaluokat, joten videon perusteella täytyy kirjoittaa lause, jossa on adjektiivi+substantiivi+verbi(+substantiivi) esim. 
Söpöt koirat kävelevät. Jos digiä ei ole käytössä, voi virkkeen sanat värikoodata eri värisille lapuille, joita nostetaan.


Mukavaa pääsiäisen odotusta🥚🐔🐤

Tulevilla viikoilla tapaan toiminnallisten työpajojen merkeissä lähes 250 opettajaa!

Nähdään Jyväskylässä, Salossa ja Jämsässä😊

Love First,
the Teach💜
Sari



sunnuntai 4. maaliskuuta 2018

Kohti kevättä!


Kevät, tuo ihanista ihanin vuodenaika!


Minulla kevät on aina touhukasta aikaa. Puutarhainnostus nostaa taas päätänsä ja siemenpussit täyttävät pöydät. Joka vuosi kylvöön päätyy niitä takuuvarmoja hyviä siemeniä ja joitain uutuuksia.

 Tänä vuonna kokeilin kylvää itse ensimmäistä kertaa myös keijunmekon siemeniä cd-kotelo-viritelmällä. Keijunmekkohan on tunnetusti melko haastava kasvatettava, sillä sitä ei peitetä ja sen siemen on pienen pieni. Niinpä Leena-ystäväni ohjeistuksella kostuttelin päivittäin suodatinpapereita cd-kotelossa, kunnes siemenet heräsivät eloon. Voi sitä ihmetystä! Eihän tässä vaiheessa multaa tarvitakaan.
Hyvin itäneet siemenet on nyt siirretty multaan ja siellä keijunmekko jo toisia sirkkalehtiä puskee varteen.
Eilen kylvin jokavuotiset Tublerit ja Sungoldien vuoro on aivan kohta. Ilman näitä kirsikkatomaatteja ei kesä tunnu kesältä. Kävin jo kasvihuoneessa fiilistelemässä, mutta ei siellä vielä tällaista ollut, niinkuin viime kesänä. Mittari kävi 10:ssä asteessa plussalla, mutta vielä joudun tovin odottelemaan tätä kasvun ihmettä.
Minun kesätyömaani
Kotitalousryhmän kanssa ajattelin kylvää vihanneskrassit aivan kohta. Olisi hienoa saada toteutettua myös tällainen erilainen pääsiäisruoho, jossa lampaiden villa on krassia. Ohjeet löytyvät tämän linkin takaa.


Lintumetsän blogi
Nyt on kuitenkin aika päättää lomailu( joka meni taas aivan liian nopeasti) ja ryhtyä taas töihin. 
Aloitamme heti liikunnallisesti!
Aina välkälle päästäkseen on tehtävä päivän liikettä opettajan ilmoittama lukumäärä. Opettaja voi tehdä tietysti itse mukana. Minä ainakin aion...
Kuukauden liikekalenterin voit tulostaa tästä:
Viikko-jumppa luokasta ulos
Toiminnallista kevättä🔆🌻🌱🐛

Love First,
then Teach!
Sari💜


perjantai 16. helmikuuta 2018

Lukemalla luokkaretkelle!

Lukuintoa kasvattamassa📚


Lapsuuden ensimmäiset kirjamuistot ovat jälkiä, jotka pysyvät koko elämän mielessämme. Kuinka moni blogini lukija muistaa tunteet, jotka koit, kun seikkailit Viisikon jännittävissä hetkissä mukana tai kuinka elit Vihervaaran Annan mukana matkan, jonka vain toinen sarjan lukija voi ymmärtää?

Kirjojen kautta lapsi kokee pelkoa, jännitystä, rakkautta, ihmetystä ja onnellisuutta.
Lukemisen kautta matkaamme maailmoihin, joihin ei ole mitään muuta porttia, kuin kirjan avaaminen.

Mediasta saa lukea viikottain nuorison lukutaidon heikkenemisestä. Se kuulostaa minusta jotenkin vieraalta, sillä se totuus, jonka luokassani havaitsen, on toisenlainen. 

Lapset rakastavat lukemista. Lukunurkkaus luokassani täyttyy keskittyneistä lukijoista ja oppilaat lukevat lukuvuoden aikana paljon. Luetuista kirjoista tehdään esitelmiä monin nykyaikaisin menetelmin.

Viime lukuvuonna lanseerasin luokalleni  uuden lukuinnostajan, Lukemalla luokkaretkelle-kampanjan.
Tiedän, että joissain kouluissa retkistä on jo luovuttu, mutta me teemme vielä luokkaretkiä keväisin. 
Rahankeruu on usein melkoinen kompastuskivi ja voimainponnistus. Kukaan ei jaksa myydä enää vessapaperia ja karkkeja.
Niinpä mietin, miten raha voitaisiin saada kokoon muutoin kuin niin, että raha tulee vanhemmilta lapsille helposti kuin "Manulle illallinen"😊

Yksi laaja-alaisista kokonaisuuksista on yrittäjyyskasvatuksen huomioiminen luokassa ja tämähän on sitä ihan parhaimmillaan. 
Yrittäjyyttä on monenlaista. Bisnes-ajatusmallin lisäksi, yrittäjyys on arjessa puurtamista, yritystä ja erehdystä.
Joskus itsensä voittaminen ja haastaminen on ihan parasta yrittäjyyttä!

Tänä lukuvuonna meillä Järvi-Pohjanmaalla on painopiste laaja-alaisissa juuri työelämätaidoissa ja yrittäjyydessä. Alakouluissa yrittäjyyskasvatus painottuu erityisesti sisäiseen yrittäjyyteen: vastuunottamiseen ja toimintaan omien tavotteiden saavuttamiseksi. 
Meillä toimintana toimii lukeminen ja tavoitteena luokkaretki.

Tämän vuoksi ajattelin ottaa oppilaiden kanssa käyttöön uudestaan tämän Lukemalla luokkaretkelle- mallin ja saattaa olla, että siitä tulee vuosittainen perinne. Yksi oppilas sanoi, että äiti jo odottikin, että milloin tämä taas alkaa😊
.
Idea on kaikessa yksinkeraisuudessaan todella toimiva. Oppilas saa lukupassin ja kirjalistan. Kirjalistalla on eri aihealueisiin liittyviä kirjoja, joista lapsi valitsee yhden jokaisesta aihealueesta. Sen lisäksi listalla on "oma valinta"-sarakkeita lukuisia. Niihin merkitään itse valitut kirjat. 

Aihealueiksi valitsin tänä vuonna uutuudet, klassikot, fantasia, sadut, lasten tietokirjat, eläimet ja harrastukset, sarjakuvat ja salapoliisi-kirjat. 2016-syksyllä, kun aloitimme projektin, meillä oli mm. oma osasto Suomi 100-kirjoille ja runoille ja projektimme huomioitiin mm. Lukukeskuksen kampanjassa.

Oppilaat hankkivat sponsorin, joka maksaa 1- 2 e/luettu kirja. Max 20 kirjaa laskutetaan, sillä tavoitteena on kerätä 20 e/oppilas. Sponsorit olivat viime vuonna vanhempia, isovanhempia ja kummeja. Vanhemmat mieluummin antavat sen 20 e näin "palkkana", kun se pitäisi muutenkin antaa retkeä varten😊
 Lukupassiin merkitään luettu kirja ja aikuisen kuittaus. Kuittauksen voi laittaa opettaja, kotiväki tai kirjaston henkilökunta. Kirjoja luetaan kotona, koulussa ja vaikkapa kirjastossa. Siellä on nähtävillä luokkamme lukulista.
Alajärven kirjaston Tiina oli taas suurena apuna kirjalistaa laatimassa ja kirjakuorma saapui suoraan koululle isossa laatikossa. Olen kiitollinen tästä mahtavasta yhteistyöstä!
Viime vuoden perusteella uskallan väittää tämän mallin toimivan ja lisäävän lukuintoa. Vähemmän lukevilla lapsilla se saattaa herättää kiinnostuksen lukea myös projektin ulkopuolella, niinkuin viime vuonnakin kävi. Kirjojen paksuudella ei ole väliä ja hitaammille lukijoille onkin tarjolla oman tason mukaisia kirjoja.

Paljon lukeville tämä antaa mahdollisuuden tutustua uusiin kirjoihin, joihin muuten ei tulisi tartuttua. Yksi oppilas luki viime vuonna yli 200 kirjaa projektin aikana huvikseen!!
Perjantain lukutunnilla eräs poika hihkaisi tunnilla, että tämä kirjahan on tosi hyvä, vaikka näyttää ihan huonolta 😅

Jos haluat ottaa tästä ideasta kopin, niin kirjalistamme löytyy täältä:



Ja passin mallin voit tulostaa tästä:


 ”Jos et lue, mitään ei tapahdu. Jos luet, niin paljon tapahtuu.”
- Gandhi-


Love First,
then Teach💜
Sari

tiistai 13. helmikuuta 2018

Puuhakortit

Ihanaa ystävänpäivää sinulle, blogini lukija💗

Ei se, miltä me näytämme,
eikä se, mitä me aikaan saamme,merkitse sen rinnalla mitään,mitä me olemme toinen toisillemme.

Kiitokseksi siitä, että olet kulkenut kanssani tätä yhteistä taivalta toiminnallisen oppimisen parissa, haluan antaa sinulle helpotusta arkeen. Tämä apu tulee niihin hetkiin, kun oppilas huutaa: "Mä oon valmis, mitä sitten?"
Puuhakorteissa, jotka tein pari vuotta sitten, löytyy monenlaista puuhaa. Piirtämistä, kirjoittamista, lukemista, laskemista, koodaamista, liikkumista, pelaamista, venyttelyä ja rentoutumista. Paketissa on yhteensä 48 tehtävää, tässä muutamia niistä. Koko tehtäväpaketin voit tulostaa klikkaamalla viimeistä kuvaa.
HUOM! TALLENNA TIEDOSTO ENSIN KONEELLESI. MUUTEN KUVAT EIVÄT AUKEA OIKEIN 😊















 Tehtävät on tehty minun omalle luokalleni, joten voi olla, että ihan kaikki tehtävät eivät luokallesi sovi. Suurin osa on kuitenkin sellaisia, että ne voi tehdä missä luokassa tahansa. 

Minulla on luokassani rasia, jossa nämä kortit on laminoituna. Sieltä voi sitten käydä nappaamassa haluamansa kortin tai ottaa aina silmät kiinni jonkun satunnaisen kortin rasiasta.
"Ei kukaan, joka keventää toisen taakkaa,
ole maailmassa hyödytön."
Mukavaa ystävänpäivää ja työn iloa!
Love First,
then Teach💜
Sari

sunnuntai 4. helmikuuta 2018

Talviolympialaiset 2018

Kohti Koreaa....

CITIUS, ALTIUS, FORTIUS!

Olen viime päivät askaroinut olympialaisprojektin parissa. Teemme siitä yhden monialaisen kokonaisuuden. Laitan siitä muillekin halukkaille tässä sellaisia juttuja jakoon, jotka on tehty tulostettavina versioina.Osa puuhista on pelkkää luokka/ulko- toimintaa, eikä niihin paperimateriaalia tarvita.

Millainen maa Etelä -Korea oikein on? Teemme virtuaalimatkat Suomesta Koreaan, mittaamme reitin ja katsomme, kuinka kauan Suomen olympiajoukkue matkusti Koreaan. Tutustumme myös Etelä -Korean eläimistöön ja kulttuuriin.
Etelä-Korean kansalliseläin on Siperian tiikeri ja tiikeri on myös yksi olympialaisten maskoteista.
Koreassa eläimet ovat tärkeitä. Meneillään on koiran vuosi. Mitä se oikein tarkoittaa?

Monta ihmeellistä ja yllättävää asiaa löytyi Etelä-Koreasta. Olisitko voinut uskoa, että Etelä-Korean internet-yhteydet ovat maailman nopeimmat?Yhteydet kattavat koko maan ja 92,4 % kansasta käyttää internettiä.
Kaikenikäiset ihmiset pelaavat PC-pelejä. Ne ovat iso osa korealaista kulttuuria. Siellä on jopa omia PC-kahviloita aikuisille ja lapsille. Niissä järjestetään videopeli-turnauksia.

Vessat ovat Aasiassa omaa luokkaansa. Japanissa vuosia sitten asuneena, tuo ilmiö tuli tutuksi. Koreassakin kerrotaan olevan Hi-Tech-vessat. Niissä on kaikki elektronista. Lämmitetty istuinosa, automaattinen suihku pepun pesuun ja pesun jälkeen kuivaava puhallin. Myös radiokanavan voi pöntöstä valita vessakäynnin ajaksi.

Olympialaisia varten on tehty 259 kulta-, hopea-, ja pronssimitalia. Kuinka monta Suomi niistä saa? Siitä tehdään oppilaiden kanssa arviointia ja dokumentoidaan, osattiinko yhtään arvioida oikein.

Tutustumme varjokuvien avulla eri lajeihin. Koko paperi-projektin voit tulostaa klikkaamalla tätä kuvaa.

Keskustelemme mitä mikäkin laji tarkoittaa ja etsimme niihin netistä tietoa. Oppilasryhmät saavat valita yhden mieluisan lajin, jonka esittelevät muille oppilaille. Heidän tehtävänään on myös keksiä joku liikunnallinen tuokio lajiin liittyen💪
Teemme myös eka päivien kisaveikkauksen, jonka voit tulostaa tästä:





 Sen jälkeen pohdimme hieman olympialaisten historiaa ja olympiarenkaiden merkitystä:


Teemme seinälle suuret renkaat maanosineen. Liitämme jokaiseen maanosaan sen tärkeimpiä nähtävyyksiä kuvina.

Pidämme koulussa myös varjo-olympialaiset. 
Lajit ovat vasta kehitteillä, mutta ne liittyvät tietysti lumeen ja jäähän. Touhuamme pulkkamäessä, luistimilla ja suksilla.

Sisällä otamme pienet lumipallot (valkoiset mini-pehmopallot) ja keksimme siitä uuden olympia-lajin. Lajin nimi voisi olla Lumipallo-puhku. Puhallamme pilleillä pikkupalloja "maaliin". Samalla harjoittelemme vielä murtolukuja. Montako palloa kymmenestä meni maaliin?
Pelaamme myös virtuaalilätkää olympialaisten omilla sivuilla.
Tutustumme myös kisojen maskotteihin Soohorangiin ja Bandabiin.
Kuva Wikipedia

Projekti elää lähiviikkojen aikana ja katsotaan, mitä kaikkea muuta vielä keksitään!Lapset saavat olla mukana keksimässä.
Tämä video on hyvä johdattelu olympialaisiin!

https://youtu.be/vxE8v72B6xU

Monenlaista tietoa olympialaisiin liittyen löydät täältä: http://www.cbc.ca/cbckidsolympics/blog

Love First,
then Teach💜
Sari