torstai 20. huhtikuuta 2017

Metsän digi-rata!

Metsä, tuo ihana oppimisympäristö💚

Olen asunut koko elämäni, opiskeluaikoja lukuunottamatta, maalla. Maaseudulla minua viehättää erityisesti ympäröivä luonto. Luonnollista siis onkin, että siirrän oppilaani usein ulko-opetukseen (välillä ulkoruokintaankin....) .

Kävin Metsämörri-ohjaaja -koulutuksen jo nuorena opettajana ja se antoi lisää eväitä opetuksen suunnittelemiseen metsässä. Lähinnä sieltä jäi muistoksi mukavia luonnossa toteutettavia leikkejä.
 Paljon on vuosien aikana tullut keksittyä opetettaviin asioihin sopiva metsäleikkejä ja niistä oppilaiden kanssa on vuosien saatossa muovautunut variaatio poikineen...



Itse oppiaineet voi halutessaan kaikki opettaa osittain
ulkona.
 Me olemme pitäneet  metsässä ja niityllä mm. lukuisia kuvaamataidon, ympäristöopin, matematiikan ja äidinkielen tunteja. 
Olemme näytelleet, askarrelleet, juosseet, rakentaneet, laskeneet ja kiipeilleet monet monituiset kerrat koulun lähimetsikössä, josta onkin  tullut oppilailleni hyvin rakas paikka.
Suurkiitos kuuluukin metsän omistajalle,  Antti Sissalalle, jolta lupa kaikenlaiseen metsässä puuhailuun on aina myönnetty!

Mikä metsässä sitten oppilaita viehättää?
Heidän omien sanojensa mukaan metsässä on niin rentoa ja rentouttavaa! Enpä paljon paremmin osaisi tuota kuvailla. 
Oman lisänsä hauskuuteen tuo tietysti koulukoirani Siiri, jota oppilaani rakastavat. 

Voi olla, että metsään tottumaton lapsi kokee metsän oppimisympäristönä aluksi pelottavanakin paikkana, mikäli kotona ei ole tapana luonnossa liikkua. Minullekkin tällainen tapaus on tullut vastaan kerran työvuosieni aikana. Silloin tarvittiin kaksi retkeä ja paljon opettajan fyysistä vieressäoloa, ennenkuin metsä alkoi tuntua jo mukavalta ja turvalliselta paikalta. Sen jälkeen tuo lapsi olisi halunnutkin metsään vaikka joka päivä.

Nyt kun digitaalisuuden määrä lisääntyy kouluissa, voidaan se nähdä esteenä luonnossa liikkumiselle. Mutta jospa nämä kaksi asiaa voitaisiinkin yhdistää ja kuljettaa niitä rinta rinnan ja sulassa sovussa. 
Siitä esimerkkinä tein Metsän digi-radan, joka on helposti toteutettava digitaalinen luontopolku. Sen voi toteuttaa luontopolkuversiona, jolloin tehtävät kannattaa suurentaa ja leikata erikseen jokaiselle pisteelle. Tai oppilaat voivat kulkea monisteet käsissä ja suorittaa tehtävät merkityillä rasteilla. 

Metsän digi-rata, QR -versiona tässä(klikkaamalla kuvaa, aukeaa tulostettava materiaali) :





Ja linkkiversiona tässä:




Molempien ratojen lopussa on myös pieni itsearviointi.
(tämä kuuluu siis osana noihin aiempiin tulostusmateriaaleihin).
Koulun pienimmille tein radan, jossa QR-(tai kuva)kortit viedään koivun, männyn, sammaleen, kiven, puolukan ja mustikan luokse. Siellä tunnistellaan alkukirjaimia, lasketaan tavuja ja kirjaimia metsässä.



Lisäksi seuraavissa postauksissa on tulossa PALJON muuta hauskaa metsäpuuhaa🌲
(muistathan, että näet aina uusimmat postaukset tykkäämällä Toiminnallista elämää Facebook- sivusta
tai ilmoittautumalla sähköpostitse tilaajaksi oikeassa valikossa olevan laatikon kautta)

Stay tuned!

Love first,
then Teach 💜
Sari



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti