torstai 21. syyskuuta 2017

Tänään on leikkimielisten kisailujen aika!

Perjantain PIP-kisa

Valitse seuraavista luokkaasi sopivimmat lajit:

Merimiespaini
*tasapainopuomilla/narun päällä parin kanssa merimiespaini painitaan periaatteella "kolmesta poikki".

Rekissä/oksassa riipunta
*Kuka pysyy pisimpään?

Takaperin pituushyppy
*Hypätään pituushyppypaikalla ilman vauhtia

Tarkkuusheitto*montako palloa/hernepussia(5 kpl) saat heittämällä 3 m päästä vanteesta läpi /osumaa puuhun?

Keinuhyppy
*Hyppää keinusta mahdollisimman pitkälle PEHMEÄÄN HIEKKAAN/vaihtoehtona rekkiroikunnasta hyppy patjalle

Reppuselkä-juoksu(opettajan merkitsemä matka)
*parikisa

Tarkkuuskävely
*kävele kaksi kertaa koulun ympäri niin, että aikasi on lähes sama molemmilla kerroilla

Sählytaituri
*Kuljeta sählypalloa mailan lavan päällä merkitty reitti mahdollisimman nopeasti

Sanomalehtikeihäs
*Rullaa sanomalehti tiukalle rullalle ja heitä sillä keihästä niin pitkälle kuin pystyt. Saat kaksi harjoitusheittoa ja kaksi kisaheittoa

Ryhtikisa
*Kuljeta hernepussia pääsi päällä ja juokse merkitty reitti.

Tänään pääasia on pitää hauskaa, mutta halutessaan voi myös leikkimielisesti kirjata tuloksia ylös. Lajeista voi valita vain muutaman tai urakoida kaikki.

1
v/h
2
   /s
3
  cm
4
?/5
5
 /m
6
 /s
7
 /s
8
/s
9
/m
10
/s










*v=voitto h=häviö

JOUKKUEKISAT:

SPINNERI-KISA  A: 

Tehkää luokasta 4:n hengen joukkueita. Jokainen joukkue saa yhden spinnerin. Aloitusmuodostelma on pieni piiri. Samalla kun spinneri pyörii, on joukkueen jäsenten kuljetettava se sormiensa varassa joukkueen jäseneltä toiselle. Kun sovittu kierrosmäärä (2-3) on menty läpi, saa joukkue istua maahan. Mikäli spinneri pysähtyy tai tippuu, on aloitettava alusta. Mikä joukkue on nopein?

Kts mallivideo

·      harjoituskierros kannattaa tehdä ensin

SPINNERI-KISA B: Jaetaan luokka samankokoisiin ryhmiin ja laitetaan oppilaat jonoon. Jonossa siirretään pyörivää spinneriä oppilaalta toiselle, kunnes jonon viimeinen oppilas saa sen. Sitten kaikki muut oppilaat menevät maahan lankku-asentoon ja viimeinen tuo pyörivän spinnerin varovaisesti muiden yli kävellen takaisin eteen. Voidaan pelata vain yhden kierroksen pelinä tai pyöräyttää spinneri uudestaan aina uuden oppilaan aloittaessa jonon kärjestä. Tällöin kaikki joukkueen jäsenet saavat olla sekä ”reitin” varrella että kuljettamassa spinneriä. 

Kts mallivideo


SORMILYÖNTI-KISA: Pelataan samankokoisilla joukkueilla kuin spinneri-kisaakin ja samanlaisessa muodostelmassa(vähän kauempana toisistaan). Nostetaan pallo ilmaan ja yritetään pitää se mahdollisimman kauan ilmassa sormilyöntien varassa.
    * harjoituskierros kannattaa tehdä ensin

JOUKKUEMUISTIPELI:
Pelataan 4:n hengen joukkueilla. Opettaja tekee jonkun esteen ( esim. patjan) taakse muistitehtävän, joka voi olla keilamuodostelma, värillisten hernepussien kuvio, paloista tehty rakennelma tms.
Vastaavat osaset laitetaan jokaisen joukkueen lähtöpaikalle. Oppilas kerrallaan käy viestinomaisesti  kurkistamassa esteen taakse muistipelin kuviota, jonka opettaja on rakentanut. Sen jälkeen palataan omalle paikalle rakentamaan vastaava kuvio. Jokainen oppilas täydentää yhden osan kuvioon. Kun joukkue luulee olevansa valmis, istuvat he alas ja opettaja tarkistaa, onko kuvio oikein.

Kiitos kaikille PIP-viikkoon osallistuneille!
Otetaan joskus uudestaan!

Love First,
then Teach💜
Sari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti