keskiviikko 25. maaliskuuta 2020

Etäopetusta


Open etätyöpöytä näyttää tältä 🌝

Voihan korona! Tulit ja laitoit hyvin suunnitellun kevään kouluissa aivan uuteen uskoon. Opettajat ovat pikavauhdilla ottaneet etäopetuksen haltuun ja moni on tehnyt ympäripyöreitä päiviä uudenlaisen haasteen edessä. 

Oppilaat ovat sopeutuvaisia. Sen voi näin ensimmäisen etäopetusviikon jälkeen todeta. He ovat ottaneet haltuun sähköiset välineet näppärästi ja käyttävät montaa kanavaa yhtäaikaa saadakseen olla opetuksessa mukana. Kukaan ei ole halunnut jäädä koulusta pois, vaikka koulu onkin muuttunut ihan hullunkuriseksi. 


Ylläolevan leikin avulla harjoittelimme pronomineja, jotka tulivat nelosluokkalaisilleni uutena asiana tänä päivänä. Ensin hoimme rimpsua minä, sinä, hän ääneen aika monta kertaa ja sitten otimme pikkukisan. Luettelin rimpsua pätkän ja kun stoppasin, piti oppilaiden huutaa vastaus. Se, joka ehti ensimmäisenä, sai pisteen.  Pienestä voi ilon repiä näin etäaikana💗

Toinen viikolla leikitty leikki oli kolmosten kanssa tehty lukuyksikköleikki, jossa näyttöni edessä oli värillisiä kuppeja.

Kupeissa oli suuria lukuja ja oppilaspari vuorollaan sai valita kupin värin. Oppilaat näkivät kupit koko ajan. Jos oppilas A valitsi punaisen ja B sinisen, niin nostin silmät kiinni(oppilaat näkivät, että olen silmät kiinni) paperisuikaleet, joissa luvut olivat. Se, kumman kupista nousi suurempi luku, voitti.
Tätäkin pientä leikkiä oppilaat olisivat jatkaneet vaikka kuinka kauan.

Vedän livenä Hangoutsin kautta koko päivän oppilaille. Apunani on työkokeilijapoika Joni, joka joutuikin työssäoppimisjaksolla varsin erikoiseen koulutilanteeseen. Hän on ollut SUURI apu, sillä jaoimme Hangoutsissa oppilaita pienempiin luokkaryhmiin ja näin pystymme vetämään opetusta myös kahdessa ryhmässä kerrallaan livenä. Tänään mm. kolmoset toimivat matikkasalapoliiseina etsien piilotettuja lukuja suurennuslasin avulla Seesaw-sovelluksessa(ilmainen) sillä aikaa, kun neloset tekivät kirjan tehtäviä. Tämä tuntui olevan tosi kiva harjoitus, vaikka laskut olivatkin jo vaikeita.





Vaikka etenemmekin ihan normaalisti aineissa eteenpäin, opetuksellisista tavoitteista tärkeimmät  lienevät nyt perustaitojen vahvistaminen äidinkielen(etenkin lukemisen ja kirjoittamisen) ja matematiikan osalta. 
Niihin on nyt hyvä panostaa. Kirjoittamisharjoitusta tulee näppäimistöllä väkisinkin, kun ollaan jatkuvasti yhteydessä tietokoneen välityksellä. Jos yhteysväylä on WhatsApp, niin silloin voisi kotiin jakaa oppilaille räätälöityjä harjoituksia näppäimistölle. 
Tässä yksi tekemäni kirjoitusharjoitus koneelle. Muokkasin siitä kotiversion. 

Kirjoitan tietokoneella kotona

Itse huomaan istuvani pitkiä aikoja päätteen ääressä, koska etäryhmät ovat tauotta ruudulla koulupäivien ajan. Oppilaillekin tulee valtavasti ruutuaikaa ja nyt on hyvä muistuttaa ulkoilun tarpeesta. Tämä aikoja sitten tekemäni metsäpuuhatiedosto muotoutuikin nyt kotiversioksi ja sen voi tulostaa täältä: 

82 tapaa touhuta metsässä

Laitan tähän vielä yhden ajankohtaan sopivan kirjoitusharjoituksen, jossa oppilas pääsee nousemaan ruudun ääreltä ylös.
Tämä on toiminnallinen kirjoituskalenteri, joka on räätälöity kevääseen ja senkin voi hyvin toteuttaa kotona. 


Toiminnallinen kirjoituskalenteri, kevät

Nyt, kun ensimmäinen etäviikko on selätetty, on tästä hyvä jatkaa positiivisin mielin🌝Jospa Suvivirsi kaikuisi sitten jo omassa luokassa eikä sitä tarvitsisi ruudun ääressä veisata...


 Vanha kuva vuosien takaa tuli tiedostoissa vastaan. Näin pääsiäisen lähestyessä voi oppilaat laittaa kotona myös munajahtiin(jos kotona ei ole massapallomunia, niin tähän käy hyvin pääsiäismunien muovikuoret tai vaikka legopalikat) ja yhdistää harjoitukseen mitä tahansa opittavaa asiaa.

Love First,
then Teach💜
Sari


Ps. Joko seuraat Toiminnallisen oppimisen verkkokoulua Instagramissa?
Siellä on kaikki uusimmat toiminnalliset ideat!
https://www.instagram.com/verkkokoulu/




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti