sunnuntai 27. tammikuuta 2019

Digihiki

Millainen kirja on Digihiki?

Olen Facebookissa jo avannut erilaisia näkökulmia uuteen Digihiki-kirjaan, mutta kirjan julkaisun jälkeen on ollut sen verran paljon hässäkkää, etten ole kokonaista postausta ehtinyt kirjasta tehdä. Niinpä nyt on sen aika!


Kuinka projekti lähti liikkeelle?

Kun Peppu irti penkistä- kirjaa tehtiin, jäi kirjan ulkopuolelle monta ihanaa leikkiä, jotka olisin halunnut saada mukaan. Niitä ei kirjaan kuitenkaan enää millään saatu mahtumaan. Niinpä parhaat jätettiin odottamaan, josko joskus innostuisin toisen kirjan tekemään. Koulupäivien aikana myös uusia ideoita syntyi koko ajan ja niitä kirjoittelin(+videoin) myös muistiin ahkerasti. 

Koska en halunnut tehdä toista ihan samanlaista kirjaa, päädyin ottamaan tämän kuumia tunteita herättävän digitaalisuuden yhdeksi osaksi kirjan tekemistä. Halusin tuoda esiin sellaisen näkökulman, jossa "antidigi"-ihminenkin voi löytää digitaalisuudesta jotain positiivista ja koulukäyttöön hyödyllistä puuhaa.

En ole itse lainkaan teknisesti taitava. Päinvastoin! Jos koneet tilttaavat ja sivustot kaatuvat, joudun välittömästi ottaa hotline-puhelun joko pojalleni tai siskonpojalleni, joiden tekninen osaaminen on aivan eri tasolla. Eli minkäälainen nörtti tai digivirtuoosi en todellakaan ole😊
Itse kuulun siihen joukkoon, joka vastusti digin rynnäkköä kouluun, mutta joka on vähitellen joutunut myöntämään sen hyödyllisyyden. 
Niinpä haluan välittää kirjani avulla sen oivalluksen sinullekin.

Kuinka kirjaa lähdettiin rakentamaan?

Alusta asti oli selvää, että nyt haluan keskittyä vain kolmeen alueeseen: matematiikkaan, äidinkieleen ja vieraisiin kieliin. Miksi näin? Koska itse toiminnallistan ja liikunnallistan nämä aineet päivittäin. Siispä niihin syntyy materiaalia ja ideoita kuin sieniä sateella. 
Toisaalta esimerkiksi ympäristöoppiin on helppo jokaisen itsekin keksiä toimintaa ja liikettä. Ulos luontoon lähteminen avaa aistit ja sinne on luonnollista suoraan viedä mm. eläimiin ja kasviin liittyvät oppitunnit. Lisäksi blogissani on paljon ladattavissa luontomateriaalia(mm. 100 tapaa toimia metsässä) ja Peppu irti penkistä- kirjassa on toiminnallisia harjoituksia uskontoon, elämänkatsomustietoon, historiaan, ympäristöoppiin ja yhteiskuntaoppiin alakoulua varten.

Kirjan nimeksi tuli Digihiki, koska kirjassa on  matematiikan leikki nimeltä Digihiki.Siinä juostaan hiki päässä desimaalilukuja keräämässä älylaitteen lisätyn todellisuuden sovelluksen avulla. 

Kirjan nimileikistä huolimatta kirja ei ole digitaalisuuden käsikirja, vaan toiminnallisuuteen innostava digitaalisuudella höystetty ideakirja. Ripaus digiä siellä täällä on antamassa vaihtoehtoja perinteisille toimintatavoille. Perinteisiä kynä-paperi-taulu-leikkejäkin kirjassa on paljon!Kirjan digileikeissä on kerrottu myös, kuinka kyseistä harjoitusta voi toteuttaa ilman laitteita.

Kirjan sisältöä


Kirjan alussa on sisällysluettelo aihealueittan. 


Kirjassa on huomioitu monipuolisesti äidinkielen eri osa-alueet kieliopista suulliseen esitykseen ja mediataitoihin, matematiikan peruslaskuista ongelmanratkaisuihin ja kielissä löytyy harjoituksia sanaston kertaamiseen, suulliseen tuottamiseen ja kuuntelutehtäviin. 

Kirjaan halusin myös nyt ehdottomasti valokuvia ja VÄRIÄ. Ja sitä todellakin nyt saatiin. Ihanat värikkäät liitteet ovatkin kirjassa nyt houkuttelevat ja motivoivat.




Mitä uutta kirjasta sitten löytyy? 
Kirjan tekstien lomassa on valokuvia oppilaistani kirjan leikkejä leikkien ja QR-koodeja, joita voit avata leikin ohjeita lukiessasi. Niistä aukeaa videoita, joissa näytetään, kuinka kyseinen leikki/harjoitus on toteutettu lasten kanssa.
Portaalin aukeaminen luokkaan on aina yhtä jännittävää!
Esimerkiksi ylläolevan kuvan portaalikirjoitus on todella moniulotteinen tehtävä ja vain opettajan oma mielikuvitus voi olla rajana tässä. Olemme astuneet luokasta mm. Potterin Viistokujalle ihailemaan 360-kuvan avulla Viistokujan upeita myymälöitä. Tai koulun pihamaalle on avautunut portaali meren pohjaan ja oppilas on nauhoittanut retkensä ja tehnyt digitaalista tarinankerrontaa kertomalla matkastaan videoinnin aikana suullisesti. Videosta on tarkoituksella äänet poistettu, sillä oppilas ei halunnut tässä ääntään kuuluviin. 

Ohjeet näihin kaikkiin tehtäviin löytyy siis Digihiki-kirjan äidinkielen kohdalta s. 34. Miten tätä tehtävää voisi sitten soveltaa kielten oppimiseen? Tietysti luettelemalla vaikkapa englanniksi virtuaalimatkalla näkemiään asioita(sanastoharjoitus, kuvaileva harjoitus adjektiiveilla) tai selostamalla suullisena tarinana matkansa meren pohjaan englanniksi.

Kirjan lopussa on hakemisto, joka on valtavan tärkeä apu kirjan käyttäjille. Siitä kerroinkin jo kirjan ilmestyessä, mutta tässä vielä muistutusvideo. 

Kielten opettajat on erityisesti huomioitu Digihiki-kirjassa. Itse opetan 6 lk ruotsia täysin toiminnallisesti, joten sitä materiaalia on syntynyt tässä muutaman vuoden aikana runsaasti. Osa niistä julkaistiin ensimmäisessä kirjassa ja suurempi osa niistä pääsi Digihiki-kirjaan.

Olemme huomioineet myös varhennetun kieltenopetuksen lukuisin harjoituksin ja leikein. Asiasanahakemistossa s. 118 on koottuna kaikki kielten osa-alueet, jotka kirjasta löytyvät: perheenjäsenet, vaatteet, kouluaineet, ruoka-aineet, värit, viikonpäivät ja kuukaudet, huoneet ja huonekalut, numerot, verbit ja apuverbit, harrastukset, aikamuodot, adjektiivit, substantiivit, prepositiot, omistuslauseet, kysymyssanat, sanajärjestys, suullinen ilmaisu ja kuuntelutehtävät.

Lopuksi haluaisin kertoa teille vielä omat tärppini kirjasta jokaisen oppiaineen kohdalta. 

Äidinkielen Femma-kirjoitusta s. 20 ja Koodauskirjaimia s. 15 on leikitty viime viikollakin. Koodauskirjaimiin laitoimme osaan kirjaimien tilalle liikekortteja. Sanoja kirjoitettiin molemmissa leikissä mieletön määrä! 

Vauhdikkaasta äikkäleikistä meidän ykkönen on Leikkivarjokisailu sanaluokkaversiona. 
Pienten kanssa suosittelen kokeilemaan  Tasohyppelyä s. 11. Digiharjoituksista valitsisin juuri nyt ajankohtaiseksi(sopii ystävänpäivään) Minun vahvuuteni- harjoituksen sivulta 18.  

Matematiikasta ehdottaisin heti kokeilemaan(on lunta!) ulkona Liukumäkimatematiikkaa s. 53. Salileikiksi ehdotan hännänryöstöä s. 45 ja luokkaleikiksi murtolukuliikkeitä s. 57. Matematiikan digileikkien ehdottomat ykköset ovat Digihiki s. 50 ja Vihaisten lintujen pelillistä matematiikkaa s. 48.

Kielissä suosittelen ehdottomasti kokeilemaan sanastobattlea s. 84 ja kysymyssanojen neljän suoraa. Digiharjoitusten aatelia ovat viikonpäiväräppi s. 106 ja liikkuvat post it-lauseet s. 95.
Kirjan lopussa on vielä kaksi tulostettavaa versiota Digipassista. Niistä voi valita ikätasolle sopivia harjoituksia.

Kirjassa on 166 harjoitusta, jotka kaikki ovat erityyppisiä. Ne on valittu siten, että harjoituksia löytyisi kaikenlaisiin tilanteisiin. Harjoitus, joka sopii yhdelle opettajalle ja luokalle, ei välttämättä sovi toiselle.
(mikäli sinulla ei vielä omaa kirjaa ole, voit tilata sen tästä https://www.ps-kustannus.fi/kampanjat/6848.html )

Muistathan, että mitä ikinä pohdittavaa sinulle tuleekaan Digihiki-kirjan leikkejä opetellessasi, voit aina ottaa yhteyttä sari.salo@alajarvi.fi


Love First,
then Teach💜
Sari

Ps.
Pikkuvirheitä oli vielä lukuisten tarkistusten jälkeen kirjaan jäänyt:
 S. 91 on yksi a-artikkeli tippunut You´re a dog-lauseesta ja s.93 on jäänyt väärä substantiivin muoto lauseeseen Jag har tre systrar(lukee syster).

Taiton jälkeen muutama hakemiston (s. 120) sivunumero on vaihtunut ja tässä niihin korjaukset(merkitse ne heti siihen kohtaan muutoksena). Varhennetun s.70 pitäisi olla s.69 ja s. 76 pitäisi olla s. 75, vaatteet s.70 pitäisi olla sivu 69.
Desimaaliluvuissa on sivu 78, vaikkei siellä ole desimaalilukuharjoitusta. 

Tällaiset taiton aiheuttamat sivumäärän heitot olivat tuohon lopun hakemistoon tulleet. Päästiinkin aika vähällä näiden painovirheiden kanssa, mutta joku "kiintiövirhe" mahtuu aina mukaan. 


6 kommenttia:

  1. Kirja näyttää olevan suunnattu enemmän alakoulun opetuksen tueksi, mutta löytyykö sieltä sopivia ohjeita myös yläkoulun matematiikan tunneilla käytettäviksi? Matematiikan tunnit ovat yläkoulussa aika usein "peppu penkissä"-puurtamista ja siksi olisi kiva useammin tehdä toiminnallisia tehtäviä. Varsinkin matematiikan kaksoistunneille on hyvä aina keksiä jotain vaihtelua ja mikä sen parempaa, jos samassa yhteydessä tulisi hieman liikuttua ja mahdollisesti käytettyä kännykkää tehtävän suorittamiseen. Blogissa mainitsemasi desimaalilukujen kerääminen kännykän sovelluksen avulla kuulosti kivalta, tosin yläkoulussa pitäisi tehtävässä olla tuon lisäksi jotakin lisähaastetta.

    VastaaPoista
  2. Moikka!
    Kirja on tosiaan suunnattu alakouluun, mutta tosi montaa ideaa voi soveltaa yläkouluunkin. Juuri eräs lukion ope tilasi kirjan itselleen, koska pystyy soveltamaan ideoita omiin oppiaineisiinsa. Kirjassa on useita harjoituksia, jotka eivät vaadi liikkasalia tai muuta iso tilaa, vaan ne voi toteuttaa luokassa liikkuen tai käytävää apua käyttäen. Vihaisten lintujen pelillistä matikkaa- harjoitusta voi varmasti soveltaa yläkouluun, samoin kaikkia kirjan harjoituksia, joissa käytetään google mapsia, trailersia tai muita matkaa mittavia sovelluksia, virtuaalisia mittalaitteita( esim protracror), mittayksiköitten pakohuoneen voi ottaa käyttöön muuttaen tehtävät haasteellisemmiksi ja tietysti kaikki lisätyn todellisuuden sovellukset innostavat tuon ikäisiä. Kirjassa on myös ns. nopean valmistelun pelejä ja leikkejä, joihin ei tarvita laitteita. Kielten osiosta löytyy kutosteni suosikkileikkejä ja niitä ideoita voisi osittain soveltaa myös matikkaan. Uskoisin, että löydät soveltamalla omaan käyttöösi mukavia juttuja.
    Terkuin
    Sari

    VastaaPoista
  3. Hei! Muistelen jossain lukeneeni, että Digihiki-kirjaan (ehkä PIP?) olisi mahdollista saada liitteet myös på svenska? Oliko näin vai olenko nähnyt unta? Tietenkin saan itsekin liitteitä käännettyä, mutta oi sitä iloa kun kaikkea ei tarvitse aina tehdä itse.. ;)

    VastaaPoista
  4. Moikka Anna! Toimintamaton vinkkitiedosto on käännetty ruotsiksi, mutta kumpaakaan kirjaa ei valitettavasti vielä. Peppu irti penkistä- kirja on ollut kauemmin markkinoilla ja sen käännöstä on kovasti pyydetty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Selvä juttu, kiitos! Varmaankin juuri tuosta maton vinkkitiedostosta jäänyt tuo (väärä) muistikuva. Harmi! Jos käännöstä mietitään niin mielestäni jo sillä, että liitteet saisi valmiiksi käännettyinä suoraan käyttöön olisi iso merkitys ja liitteistä kannattaisikim aloittaa mahd. käännöstyö.

      Poista
    2. Olet aivan oikeassa!Laitan kommenttisi eteenpäin. Kiitos!

      Poista