tiistai 23. lokakuuta 2018

Päivä toiminnallisessa luokassa

Toiminnallinen oppiminen käytännössä


Usein minulta kysytään, millainen meidän koulupäivämme rakenne on. Se on hyvinkin vaihteleva. Joskus toimintaa on enemmän, joskus vähemmän. Kuitenkin toiminnallista oppimista sisältyy jossain muodossa jokaiseen koulupäivään. 

Otin nyt tästä yhden koulupäivän malliksi. Tähän päivään kuului aamulla tuplatunti ruotsia, ympän vesijakson kertausta sekä matikan - ja äidinkielen tunti.
Aamu alkoi kutosten ruotsin kaksoistunnilla. Olin edellisenä päivänä valmistanut materiaalit tulevalle tunnille ja Enni- työkokeilija toimi askartelu- ja järjestelyapuna.

Laitoimme toimintamatot valmiiksi kahteen paikkaan. Luokkaan levitin suuren satamaton ja käytävälle puolikkaan maton, jonka taskuihin laitettiin eläimien kuvia ja numeroita sikin sokin. Olin myös tehnyt edellisenä päivänä oppilaille valmiiksi tyhjät bingo-ruudukot. 
Sähköisesti olin tehnyt koneelleni valmiiksi onnenpyörän ns. Twister-hyrrän, joka arpoi lukuja 20 ja 100 välillä sekä kertoi ruotsiksi,laitetaanko numerolle oikea/vasen ja käsi /jalka. Esim. höger fot tjugofem.

Sen lisäksi ympän tuntia varten tulostin oppilasparia kohti yhden Veden kiertokulku-pelilaudan(Peppu irti penkistä-kirjasta). Matematiikan tuntia varten kaivelin esiin Ravista ja ratkaise-pelit(näitä on paljon tehtynä valmiiksi, sillä kuuluu luokan suosituimpiin taukopeleihin), johon ohjeet löytyy myös Peppu irti penkistä-kirjasta.Tarkistin vielä, ovatko i padit latauskärryssä paikallaan ja sitten olikin valmistelut seuraavaa päivää varten tehtynä!

 Aloitimme aamulla kutosten kanssa kertailemalla numeroita 20-100 välillä. Kävimme niitä yhdessä luetellen läpi, teimme tehtävän työkirjasta ja kyselin oppilailta vuorotellen erilaisia numeroihin liittyviä kysymyksiä.
 Sen jälkeen otettiin matsi Siriä(Applen automaattinen puheentunnistin) vastaan. Vaihdoimme oppilaiden kanssa Sirin kieliasetuksiin ruotsin kielen ja sitten alkoi battle. Minä sanoin laskun(esim. 20+21)ruotsiksi ja jos oppilaat ehtivät vastaamaan nopeammin ruotsiksi vastauksen kuin Siri, saivat he pisteen. Yhteiskisan jälkeen oppilaat vielä pareittain pelasivat Siriä vastaan, jollon heidän piti itse keksi laskuja ja numerotoistoa tuli paljon. 







  

Sen jälkeen tehtiin yksi kuuntelutehtävä oppikirjaan ja sitten noustiin taas ylös liikkumaan. Pelasimme ruotsin numero Twisteriä suurilla luvuilla ja toimintamatolla.

Ensin pelasimme jokainen yksinään ja sen jälkeen pareittain niin, että käytössä oli 4 jalkaa ja 4 kättä. 

Twisterin jälkeen teimme suullisia harjoituksia hetken aikaa oppikirjasta ja sitten olikin taas aika touhuta!

 Oppilaat laittoivat bingo-korttiin eläimien nimiä 9 kpl. Matolla oli 11 kappaleessa opittua eläintä kuvina. 

Ensin oppilaat marssivat "elefanttimarssina" mattoa pitkin luetellen siinä olevat numerot ja eläimet. Näin kerrattiin vielä opittuja numeroita ja eläimien nimiä ennen varsinaisen pelin alkua. Näinkin yksinkertainen juttu kuin matolla kävely,tuntui olevan hauskaa! Ohikulkenut nelosluokkalainen nimittäin kysyi, että mitä kivaa te teette 😊


Sitten oli bingon vuoro!

Bingossa oppilaat heittelivät hernepusseilla mattoa kohti ja yrittivät saada osumaa omalla ruudukolla oleviin eläimiin, jotka oli siis ruotsiksi kirjoitettu bingokorttiin. Tämä peli tuntui kiinnostavan kaikkia muitakin oppilaita, sillä ohikulkijoita alkoi kertyä ympärille😊
  

Bingon jälkeen palattiin taas luokkaan ja tehtiin työkirjasta muutama tehtävä ja opeteltiin olla ja omistaa-verbien eroa. Sitten se kaksoistunti olikin mennyt ja iloisia oppilaita poistui luokasta!

Oman  3-4 lk kanssa kertasimme seuraavalla tunnilla opittua vesi-jaksoa Veden kiertokulku-pelillä.
"Saako pelata vielä toisen kierroksen", kuului monen oppilasparin suusta. Siinä niitä käsitteitä sitten kerrattiin urakalla ja pelin jippohan oli siinä kohtaa, kun osui kohtaan kiertokulku. Silloin sai lähteä kiertokululle= kiertämään koulun ympäri juosten 🏃

Seuraavalla tunnilla oli nelosilla matikan koe ja kolmoset kertasivat sillä aikaa omaan kokeeseensa Ravista ja ratkaise-pelin avulla(s. 35 Peppu irti penkistä-kirja). Pelin avulla tulee paljon kertotauluharjoitusta huomaamatta. 

Viimeisellä tunnilla harjoittelimme kolmosten äidinkielen tunnilla vokaaleja ja konsonantteja. Mietimme ensin yhdessä, kuinka vokaalit ja konsonantit eroavat toisistaan. Sitten opettelimme ääneen hokien vokaalirimpsua, jonka jälkeen olimmekin valmiina leikkimään. Oppilaat nousivat seisomaan ja minä ja henkilökohtainen avustaja Elina leikimme mukana. Luettelimme ensin seisten vokaaleja läpi muutaman kerran. Sitten sovimme,että vokaali Ä on VAARALLINEN vokaali. Tämä leikki on Peppu irti penkistä-kirjassa nimeltä Pronominirimpsu s. 19. 
 Se oppilas kenen kohdalle tulee Ä, joutuu istumaan. Se, joka viimeisenä seisoo, on voittaja. Aika monta kierrosta pelattiin ja vaihdettiin aloittajaa niin, ettei voittajaa voinut päätellä etukäteen. "Uudestaan, uudestaan...vielä yksi kierros!" , toivoivat oppilaat. Muutama revanssi vielä otettiin ja sitten ryhdyttiin kynätöihin. Kuunneltiin opettajan sanelemista sanoista vokaaleja, pitkiä vokaaleja ja kaksoiskonsonantteja. Keksittiin ja kirjoitettiin niitä myös itse.
 Lopuksi harjoiteltiin lauseita i-kielellä, jota hirviökoulun oppilaat käyttävät. Siinä lauseen kaikki vokaalit muutetaan i-kirjaimeksi ja lause saakin aivan uuden merkityksen. Tästä otettiin yksi harjoitus myös kotitehtäväksi. Siinä se päivä sitten olikin!
 Päivä päättyi siihen, kun ulkona kotiin lähtiessäni kolmosluokkalainen poika juoksi reppu selässä perääni ja huusi: "Sari, halit vielä!"❤️
Hymyhuulin sai opettajakin lähteä kotiin.

Love First,
then Teach💜
Sari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti