Ensimmäisen koulupäivän kihelmöivää jännitystä!
Aamulla, kun ajoin koulun pihaan, oli iloisesti hymyileviä oppilaitani jo parkkialueen tuntumassa vastassa. Sieltä he kiepsahtivat syliin, yksi toisensa jälkeen. Myös viimevuotiset oppilaat olivat halia vailla💛
Sari, Sari, Sari...kuului sieltä ja täältä ja sitten niitä kuulumisia piisasi. Joku oli saanut uuden repun, joku oli kesällä ollut kivalla leirillä, joku taas halusi esitellä uutta kännykkäänsä. Näin lähti lukukausi taas käyntiin. Luokkaan oli oppilaille valmiiksi merkitty paikat, jossa on tukikohta pulpettityöskentelylle.
Mutta eniten kihelmöivää jännitystä aiheutti se ARKKU, joka oli luokkaan ilmestynyt. Nopeasti hoksattiin, ettei se aukea, koska siinä oli numerollinen munalukko.
Oli siis aika selittää oppilaille päivän kulku. Ratkoisimme ensimmäisen koulupäivän aikana tehtäviä, joista saisimme koottua vähitellen numerot, joilla lukko sitten aukeaisi.
Aloitimme jakamalla luokan vihreään ja keltaiseen joukkueeseen. Kummankin joukkueen tehtävänä oli Peppu irti penkistä-kirjan toiminnallisen kirjainleikin( s.12 ) avulla selvittää oikea sana. Kirjaimien takana olevista numeroista poimittiin opettajan ohjeiden mukaisesti kaksi lukua, joisa saatiin numerosarjan kaksi ensimmäistä numeroa.
Sitten ratkottiin matemaattisia ongelmanratkaisutehtäviä. Siinä piisasikin pohdittavaa!
Kaikenlaisia haasteita se opettaja kesän kangistamille aivoille keksiikään...
(näitä valmiita pulmiakin ohjeineen on tulossa uuteen kirjaani).
Vieläkään arkku ei kuitenkaan auennut. Sitä heiluteltiin ja yritettiin kurkkia sen sisälle, varmistellen, että arkussa varmasti on jotain eikä se ole tyhjä.
Viimeisenä tehtävänä oli päivän digihaaste: Kesäkuulumis-kuvabingo. Tässä tehtävässä kuulumiset kyseltiin niin, ettei kukaan jäänyt huonommaksi kokemuksiltaan kuin toinen oppilas. Samalla ryhmäytymistä tapahtui luonnostaan, kun isommat neloset opastivat pienempiä kolmosia tabletin kuvanmuokkauksen käyttöön.
Viimeisen tehtävän jälkeen piti bingosta pystyä päättelemään numerosarjan viimeinen numero. Hienosti se päättelemällä ratkesikin ja viimeisen numeron arvaaja pääsi lukon sitten avaamaan, muiden odottaessa jännittyneinä vieressä.
Arkussa odottivat MYSTEERIKIRJAT ja kultaa(tai no, "kultainen" Toblerone-pussi, josta yhdet kullat kaikille jaettiin).
Kun kirjat oli saatu käsiin, kuulimme kirjailijan itsensä meille lähettämän videotervehdyksen.
Kuvaa klikkaamalla pääset kuuntelemaan oppilaiden kirjailija Ilkka Mattilalta saaman tervehdyksen. |
Saimme myös nähdä juuri valmistuneen kirjatrailerin, joka sai oppilaat huudahtamaan: Saako heti nyt aloittaa lukemisen??
Jaa- a, mitäpä muuta kysymystä sitä olisikaan voinut toivoa ensimmäisen koulupäivän päätteeksi. Uusi oppilaskin solahti luokkaan noin vain siinä samalla eikä sen kummempia operaatioita ryhmäyttämiseen tarvittu.
Lukuvuoden ensimmäinen lukuprojekti alkaa siis tästä kirjasta. Mysteerien parissa jatkamme syksyn aikana kirjan nimen mukaisesti vielä kolmen uuden mysteerin verran.
Tästä onkin hyvä jatkaa huomiseen, toiminnalliseen koulupäivään!
Love First,
then Teach💜
Sari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti