lauantai 28. lokakuuta 2017

Pari sanaa arvioinnista  😊

Yksi suurimmista muutoksista alakoulussa, uuden OPS:in myötä, on ollut arviointi. Viimeisen parin vuoden aikana muistan istuneeni useammallakin luennolla, joiden aiheena on ollut arviointi. Suurimmasta osasta ei jäänyt mitään konkreettista käteen. Olenkin päätynyt tekemään itse monenlaisia materiaaleja, jotka liittyvät itse- ja vertaisarviointiin. 

Työskentelytaitojen itsearvioinnissa käytän tätä(klikkaamalla kuvaa, saat tulostettavan version) :


Sen lisäksi otin käyttöön tänä vuonna luokassani "ylä- ja alafemma"-arvioinnin. Oppilas läppää tunnin jälkeen sopivaa hymiötä ja näin on pelkistetty itsearviointi siitä tunnista tehty😊
Alla olevassa videossa ruotsinryhmäni (kutoset) tunnin lopetus. "Pakkoruotsi" on ryhmässäni aivan vieras termi. Oppilaat ovat innostuneita ja kiinnostuneita ruotsin opiskelusta. Koenkin, että oli oikea päätös siirtää ruotsin opiskelun aloitus alakouluun, jossa voi vielä leikkiä ja pelata ja "olla lapsi" 💗. Oppiminen sujuu sitten siinä sivussa. Olen kuvannut kutosteni tuntityöskentelyä ja laittelen niistäkin myöhemmin pieniä videoklippejä. 

 
Sisäliikuntatunnille tein omat itsearvionti-versiot. Siinä oppilas pohtii hikoili ja hengästyikö, oliko kivaa vai eikö mikään oikein sujunut.
Tästä voit tulostaa itsellesi nämä arvioinnit.



Tämä arviointimalli onnistuu nopeasti ja vaivattomasti isoilta ja pieniltä oppilailta. Ja tämä femman lyöminen näyttää olevan tosi hauskaa! Tässä 3-4 lk liikkatunnilta poistuminen.


 Anne- siskoni totesi nämä nähtyään, että pitäisiköhän laittaa tällaiset kodinhoitohuoneen seinälle😅 Meinasi kyllä, että siivouksen jälkeen saisi läpätä aina kohtiin "ei oikein sujunut" ja "liian rankkaa"...Sukuvika😉

Olen tehnyt myös kaikkiin laaja-alaisiin omat, melko laajat, itsearviointi-kaavakkeet ja laitan nekin tuonnempana jaettavaan muotoon.

Love First,
then Teach💜
Sari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti